De basis van SEO: het zoekwoorden onderzoek

Als ondernemer of manager heb je er ongetwijfeld wel eens van gehoord; SEO.

Het is een afkorting van een Engelse term wat staat voor: Search Engine Optimization

In Nederland spreken we dan doorgaans over zoekmachine optimalisatie. Dit is een verzameling technieken die ervoor zorgen dat zoekmachines zoals Google een website beter begrijpen en waardoor de positionering in de zoekresultaten kan worden beïnvloed. Maar natuurlijk is het webdesign van een site ook niet onbelangrijk. Het is dus niet alleen belangrijk om goed vindbaar te zijn, maar ook om een goede website te hebben. Op zich klinkt dat natuurlijk wel leuk, maar het dit is zeer waardevol voor bedrijf. Wanneer mensen tegenwoordig namelijk iets nodig hebben, of dat nu een product of een dienst is, maken ze gebruik van Google. Vroeger sloeg men de Goudengids open om een bedrijf te vinden, maar tegenwoordig gaat dit dus voornamelijk via Google, al dan niet via een mobiele telefoon.

Waar zoeken mensen precies naar?

In tegenstelling tot adverteren in bijvoorbeeld de GoudenGids, kan er bij Google precies achterhaald worden waar men naar zoekt. Ook kan er worden gekeken naar hoe vaak dat maandelijks gedaan wordt. Zo kan een inschatting gemaakt worden van de populariteit van bepaalde zoekwoorden. Dit wordt ook wel het zoekwoorden onderzoek genoemd en ligt aan de basis van een goede campagne voor online vindbaarheid.

Zodra er een zoekwoorden onderzoek gedaan is, kan worden bepaald welke zoekwoorden gebruiken in de teksten en op de website. Het optimaliseren van de website begint met de on-page factoren totaal in orde maken. Website titles, meta tags en natuurlijk H1 tags moeten worden geoptimaliseerd voor de meest belangrijke zoekwoorden.

Daarnaast is het een goed idee om regelmatig content toe te gaan voegen aan een website. Dit zorgt ervoor dat de website groeit in omvang en een bekende term onder SEO specialisten is ‘content in king‘. Het gaat Google er namelijk uiteindelijk om dat mensen die ze doorsturen via de zoekresultaten op een goede website terecht komen. En wanneer er goede content op een website / pagina staat, vinden bezoekers dat doorgaans prettig.

Volgende stap

Na het zoekwoorden onderzoek en optimaliseren van de website, is het tijd voor de volgende stap. Off-page optimalisatie of ook wel linkbuilding genoemd. In feite komt het erop neer dat er verwijzingen (hyperlinks) vanaf andere websites worden aangemaakt. Dit klinkt misschien eenvoudig, maar is een stuk ingewikkelder dan je in eerste instantie misschien zou denken.

Meestal wordt er begonnen met het aanmaken van profielen op social media websites. Denk aan Facebook, Twitter & Youtube. De waarde die door Google aan links wordt toegekend is ook verschillend. Zo weet de zoekgigant dat dergelijke links vanaf social media website redelijk eenvoudig te verkrijgen zijn. De waarde is dus laag. Voor de meest kwalitatieve links zal er moeten worden gezocht naar link mogelijkheden. Bekijk onderstaande video voor een aantal tips op dit gebied: